top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד נדב קימל

קצבת נכות כללית – למה עכשיו זה הזמן.

עודכן: 4 במאי 2022

אנשים רבים נרתעים מפנייה לרשויות ובפרט לביטוח הלאומי ודוחים ככל הניתן את התביעה לקצבת נכות כללית. הם סוברים שביום מן הימים, כאשר חלילה מצבם יוחמר, הם יעשו זאת, כיוון שמבחינתם כל עוד הם בריאים ומתפקדים הרי אין טעם למהר – אך גם פרק הזמן המוקצב להגשת קצבת נכות כללית מוגבל. במאמר שלפניכם בחרתי לשתף במספר מקרים אמיתיים, שקרו בשנים האחרונות והוכיחו, שבענייני קצבת נכות כללית – כל המקדים להגיש תביעה עושה את הדבר הנכון.


קצבת נכות כללית לחולה פוליו לפני פרישה.  

לאחרונה פגשתי באדם שעבד במשך כשלושה עשורים באחת מהחברות הגדולות במשק, ויצא לפרישה מוקדמת במסגרת צמצומים מנהלתיים. אותו אדם חלה בגיל שנתיים במחלת הפוליו, הוא החלים מהמחלה ולכן החשיב עצמו לבריא אף על פי שהמחלה השאירה בו את אותותיה. למשרדי הוא הגיע ממש לקראת עזיבת מקום עבודתו, ולפני גיל קבלת קצבת זקנה (67 לגבר) במטרה להגיש בקשה לקצבת נכות כללית. תוך פרק זמן, הוא קיבל זכאות של 100% נכות כללית כשנה רטרואקטיבית, וזאת משום שהוא לא המתין לגיל 67, והוא הפנים שאפשר לבנות את התיק עם החומר הרפואי הקיים. נכון להיום הוא מקבל מדי חודש סכום של 3,700 ₪ וזכאי להנחה בשיעור של 80% בארנונה.

לצערי הרב, פעמים רבות אנשים רבים סוברים בדעתם כי הם בריאים, גם אם בפועל הם חלו במחלות רקע שמזכות אותם בנכות כללית או לחילופין הם חולים במחלות אבל מתפקדים. אם אותו לקוח לא היה מבין מבעוד מועד שעליו להגיש בקשה לקבלת קצבת נכות כללית באמצעות עורך דין לפני גיל 67 – הוא היה מפסיד את זכויותיו שמגיעות לו כחוק, כאשר במקרה הפחות טוב הוא היה יכול להגיש תביעה לגמלת סיעוד, שמקנה לו פחות זכויות.




הגשת תביעה לקצבת נכות כללית לפני גיל קבלת קצבת זקנה

החוק קובע כי נשים עד גיל 62 וגברים עד גיל 67 זכאים להגיש תביעה לקצבת נכות כללית בין אם הם ממשיכים לעבוד ובין אם לאו. לאחר גילאים אלו אם חלילה חלה הרעה במצבם הרפואי הם לכל היותר יכולים להגיש תביעת סיעוד. מסיבה זו חשוב להכיר את קביעת החוק ולדעת שבכל הקשור לקצבת נכות כללית – אין סיבה להתעכב. אם אתם מתקרבים לגיל הפרישה כפי שקבוע בחוק, גם אם אתם מתכננים להמשיך לעבוד – דעו שחלון הזמנים שלכם קצר.

הנה דוגמה נוספת שממחישה את חוסר הגמישות שיש בנושא: לפני מספר חודשים פנתה אלי משפחה שקרוב משפחתם נפל בעבודה, וכתוצאה מכך הוא אובחן עם  פגיעה קשה בעמוד שדרה והפך למשותק. ארבעה ימים ממועד הפנייה הנפגע אמור היה לציין את יום הולדתו ה -67, עוד באותו הלילה שלחנו את כתב התביעה, וכך פתחנו בפניו את האפשרות לקבל את מלוא הזכויות והשירותים המיוחדים המגיעים לו לרבות קבלת קצבת נכות כללית מרבית וקצבת ניידות. השעון מתקתק וכל דקה חשובה – מהלך זה הציל את אותו אדם – אז אל תחכו, הגישו תביעה לפני גיל קבלת קצבת זקנה גם אם המשכתם לעבוד.

דוגמה נוספת בהקשר זה –  למשרדי פנתה גברת שאובחנה עם מחלה קשה כלשהי, בהיותה בת 61 ואחד עשר חודשים, היא הייתה עסוקה עד מאוד במצבה הרפואי – בריצות לבדיקות, בקבלת טיפולים – והדבר האחרון שעליו היא חשבה היה להגיש תביעה לביטוח לאומי. במועד היכרותה איתי היא כבר איחרה את המועד, וזאת לאחר שהיא בעצמה פנתה בגיל 62 וחודשיים לביטוח הלאומי לקבלת קצבת נכות כללית ונדחתה על ידהם. חיש מהר הגשתי עבורה תביעות אחרות, אך לצערי היא כבר לא תהיה זכאית לקבל קצבת נכות כללית וכן קצבת שירותים מיוחדים וזה רק משום שפנתה לעורך דין לאחר גיל 62.

קצבה לנכות כללית – יום שעובר אינו חוזר.

אנשים רבים סוברים, כי הם יוכלו לקבל קצבת נכות כללית רטרואקטיבית מיום הופעת המחלה, אך העניין הוא שאם חלה התיישנות על המחלה, המוסד לביטוח לאומי יאשר את קצבת הנכות לא בהכרח מיום האבחון אלא ממועד הגשת התביעה, ולכן יום שעובר אינו חוזר. הימנעו מדחיית טיפולים רפואיים הקשורים למחלתכם או לפגיעתכם, הקדימו להגיש את תביעת הנכות שלכם עכשיו, כי פקיד התביעות הוא זה שיחליט ממתי תאושר התביעה ומהו הסכום הכספי שתקבלו רטרואקטיבית בסופו של דבר.


אתה צעיר וחולה? אל תמתין, הגש תביעה לקצבת נכות כללית.

תביעת הנכות הכללית היא חלק מהזכויות המגיעות לכם, שכן כל אדם מגיל 18 משלם מאות שקלים בחודש לביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי הוא ביטוח לכל דבר לעניין, וכשם שביטוח החובה לרכב מכסה תאונה כך גם הביטוח הלאומי אמור לכסות אתכם במקרים של מחלה או של פציעה. בני נוער רבים היום חולים במחלות מעיים כמו קרוהן וקוליטיס, ישנם כאלו הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (מוכרות ומאובחנות) בדרגה חמורה מאוד שמשבשת את אורח חייהם. ישנם כאלו שמתנדבים לשרות צבאי או אחרים שבכלל מקבלים פטור משרות. בני נוער אלו לא מודעים לזכויותיהם – רבים מהם זכאים לגמלת נכות חודשית, חלקם יהיו זכאים לזכויות הקשורות ללימודים ולשיקום מקצועי.

אם אתם או מי מקורביכם חולה במחלה שפוגעת בתפקודו היומיומי והגעתם לגיל 18 – פנו לייעוץ משפטי ובדקו את זכיותיכם. אם ילדכם הקטינים סובלים ממצב רפואי מגביל – אל תמתינו שיהפכו לבגירים, שכן מגיל 18 וחודש הביטוח הלאומי בוחן את זכאותם על פי נכות כללית – התייעצו אף אתם והגישו עבורם תביעה לנכות כללית.


תביעה לקצבת נכות כללית למחלות "שקופות".

הביטוח הלאומי לא מגדיר בצורה ברורה מחלות "שקופות" כמו פיברומיאלגיה, זאבת (לופוס) או בכצ'ט, אלא נוהג לעשות שימוש לפי סעיף "סל", סעיף 35, שמוגדר כ"מחלת העצמות והפרקים", ושם ישנו מרווח לפרשנות מקצועית משום שבוועדות הרפואיות לא נוכח ראומטולוג, אלא פנימאי אשר בוחן האם התובע עונה על אחד מהמאפיינים ועל סמך בחינה זו הוא קובע את אחוזי הנכות הרפואית.

עבור אנשים צעירים מדובר על קביעה משמעותית מאוד משום שהם זכאים לשיקום מקצועי ואף לקצבה חודשית בהתאם לחומרת הבעיה, ויתרה מכך הם אף זכאים לקצבה נוספת בתקופה בה הם מממשים את זכויות השיקום המקצועי, כך שהם אינם צריכים לדאוג למצבם הכספי. ולכן אם את או אתה חולים במחלות "שקופות" אל תתעכבו – יש זכויות שמגיעות לכם הקדימו להגיש תביעה לנכות כללית באמצעות משרד עורך דין שבקיא בחוקים ובזכויות.


תביעה לקצבת נכות כללית מורכבת אורכת זמן.

הזמן שלכם יקר בפרט כאשר התיק הרפואי שלכם מורכב מבעיות רפואיות רבות. נוסף לכך אנחנו נמצאים בשגרה של מגפת הקורונה ומשמעות העניין היא שוועדות מתבטלות ומשך זמן הטיפול בתיקים מתארך – מה שאומר שככל שתתעכבו בהגשת תביעת הנכות הכללית כך גם הכסף שמגיע לכם מתוקף החוק יתעכב.

הנה דוגמה למקרה שהתעכב בעקבות המצב: למשרדי הגיע לקוח שעבר אירוע מוחי, לצערי הרב, הוא נמצא כעת במוסד שיקומי והטיפול בתיק שלו עדיין מתעכב משום שהתבטלו לו ועדות רפואיות עקב מגבלות הקורונה. אם בעבר היה ניתן לסיים את הטיפול בתביעת הנכות הכללית תוך ארבעה- עד חמישה חודשים, הרי שעכשיו תביעות אלו מתארכות כפליים ובינתיים התובע מאבד כסף ומאבד זכויות – לכן אל תמתינו גשו להתייעץ עוד היום.


כמה שווה לכם קצבת הנכות הכללית?

בשנים האחרונות היינו עדים להפגנות ציבור הנכים בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ להעלאת קצבת הנכות. הפגנות אלו השיגו חלקית את יעדיהן ואכן המדינה העלתה את קצבת הנכות מסכום של כ – 3,300 ₪ ברוטו לסכום של 3,700 ₪ ברוטו, שצפוי בהמשך עוד לעלות לסכום של 4,100 ₪ ברוטו לקצבת נכות כללית בשיעור של 100%. אדגיש שכל אחת מארבעת הדרגות באי-כושר עלתה אף היא במאות שקלים. עבור נכה – שלא יכול להשתכר ממשלח ידו – קצבת הנכות וההטבות הנלוות אליה היא "אוויר לנשימה", מה גם שהיא זכות העומדת לו מתוקף התשלום על הביטוח הלאומי מדי חודש.

חשבו על שני שכנים בגיל זקנה הגרים זה לצד זה – האחד השכיל להגיש תביעה לקצבת נכות כללית לפני שהגיע לגיל זקנה ויכול לממש את זכויותיו ולחיות בכבוד, ואילו האחר, שלא היה מודע לכך וכתוצאה מגילו חלה התדרדרות במצבו הרפואי ולא הגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית נידון לחיי עוני באחרית ימיו. אתם יכולים למנוע את זה – אין טעם לחכות – אם יש לכם ספק בנוגע למצבכם הרפואי, התייעצו עם עורך דין, בדקו את זכיותיכם – אל תמתינו, כל דקה שעוברת אינה חוזרת – צרו קשר.


מדוע כדאי להגיש תביעה לקצבת נכות כללית בליווי משרד עורך דין "בוטיק"?

ישנו יתרון מובהק למי שמגיע לוועדות הרפואיות בליווי עורך דין המתמחה בתחום הנזיקין ומכיר את תקנות הביטוח הלאומי, הלך הוועדה, שגרת הוועדה והפקידים. עורך הדין מכיר את החוקים הנוגעים לתביעת הנכות הכללית ובונה עבורך את התיק הרפואי, הוא יודע מראש לדרוש הערכת נכות אם עולה הצורך מהרופא המתאים ולהתנגד בוועדה לקביעות של רופאים שאינם בקיאים בייחודיות הפגיעה, הוא בודק את הפרוטוקול, והוא תומך בכם.

במקרים של "מחלות שקופות" בהן הגדרות הביטוח הלאומי אינן ברורות לעורך הדין יש משקל רב ביכולת להשיג את מירב הזכויות, מה שלא קורה בפועל אם בחרתם להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית בכוחות עצמכם או בחרתם להגיש את התביעה באמצעות חברה למימוש זכויות – שכן בשני המקרים אין לכם ייצוג משפטי לצידכם.


צרו קשר עוד היום לבחינת זכאותכם לקצבת נכות כללית.



24 צפיות0 תגובות
bottom of page